April 2, 2007

the doors (iv)

غیر از تزئینات خود درب، حداقل دو چیز درباره دربهای اواخر دوره قاجار و دوره پهلوی برایم جالب است. یکی سکوهای دو طرف درب است که معمولا کنار درب خانه هایی که کمی بزرگتر از استانداردهای امروزی خانه های ما هستند بیشتر دیده میشوند. این سکوها برای استراحت فردِ آمده و یا حتی عابران پیاده و نیز گپ و گفت های دم دری اهل منزل با دیگران مفید بوده است. برای آسودن افراد معمولا درب نسبت به کوچه کمی عقب نشینی دارد تا با ایجاد طاق کوچکی روی درب بتوان در برخی ساعات روز روی سکوها اندکی سایه انداخت و از نیش مستقیم آفتاب در امان بود. دومین چیز هم، شکل و شمایل کوبه های فرویدی روی در است که دیگر شرحش توضیح واضحات و تکرار مکررات است.

نمونه دیگری را میتوانید اینجا ببینید. واضح است که کوچه ابتدائا خاکی بوده است ولی آسفالت شدن آن باعث شده که بین در خانه و سطح زمین تقریبا یک پله بوجود آید. البته وجود یک یا چند پله بین کوچه و در نامرسوم نبوده ولی نه با این فاصله اندک!

3 comments:

Anonymous said...

I like this series of doors. Very interesting.

Anonymous said...

خونه مادربزرگ من - که تو زلزله سال شصت و نه خراب شد - همچین دری داشت. یه دنیای دیگه پشت این در بود، از چفت و بست عجیب پشت در گرفته، تا نقش و نگارهای پشت و دالان طولانی و بزرگ و تاقچه های توی دالان و ... الان فقط بقایایی ازش مونده!

Shepherd said...

عجب... ایده باحالی بوده. الان آدم خسته بشه باید کف زمین بشینه

 

Photoblogs.org - The Photoblogging ResourceView My Profile *** Photorama"s ***  | Toplist VFXY Photos